AGI

Är du arbetsgivare ska du fr om 1/1 2019 börja redovisa utbetalningar och skatteavdrag varje månad för varje anställd. Detta kallas för arbetsgivaredeklaration på individnivå, AGI.

För vissa arbetsgivare började detta gälla redan från 1 juli 2018, men kommer nu alltså att gälla för alla. Detta betyder då att det efter årsskiftet inte kommer att lämnas ut kontrolluppgifer 1 gång/år som tidigare utan det sker alltså varje månad fortsättningsvis. För inkomståret 2018 ska det däremot lämnas kontrolluppgifter som vanligt.

 

Du som berörs av de nya reglerna från 1 januari 2019 ska fortsätta använda tjänsten Moms- och arbetsgivardeklarationer under hela 2018. Därefter ska du använda den nya tjänsten Arbetsgivardeklaration på löner gjorda efter årsskiftet.

Från och med februari nästa år kan den anställde logga in på Mina Sidor på Skatteverket och se allt dess arbetsgivare har redovisat till SKV varje månad. På det här sättet kommer den anställde att få bättre koll på sin privatekonomi och kan kontakta utbetalaren direkt om någon uppgift är felaktig och behöver ändras.

Källa: Skatteverket

Kontakta oss

Sundsvall  060-17 11 75
Sollefteå 0620-566 30
Östersund 063-10 98 00
Örnsköldsvik 0660-856 25
Hudiksvall 0650-996 30