Frånvaro ska rapporteras till SKV

Förslag från regeringen att arbetsgivare ska lämna uppgifter på frånvaro till Skatteverket.

Från den 1 januari 2025 föreslår regeringen att en arbetsgivare ska lämna uppgift i arbetsgivardeklarationen, som lämnas till Skatteverket, om den anställde varit frånvarande från arbetet på grund av vård av barn eller uttag av föräldrapenning. Denna information ska sedan förmedlas till Försäkringskassan av Skatteverket. Bakgrunden till att denna information ska lämnas är att Försäkringskassan vill kunna kontrollera att en person inte tar ut föräldrapenningförmåner samtidigt som personen arbetar. Beräkningar visar att felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen under 2021 uppgick till cirka 3,2 miljarder kronor. Att man uppbär ersättning trots att man arbetar och får lön.

Kontakta oss gärna. Hitta ditt närmaste kontor. 

Jan-Erik Persson, skattejurist på Contrado AB
Jan-Erik Persson, Skattejurist Contrado

Fler nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Du får 10 nyhetsbrev per år med nyttig information och nyheter.

Vi sprider inte dina uppgifter vidare och du kan när som helst välja att avprenumera via länk i nyhetsbreven.