
Förslag från regeringen att arbetsgivare ska lämna uppgifter på frånvaro till Skatteverket.
Från den 1 januari 2025 föreslår regeringen att en arbetsgivare ska lämna uppgift i arbetsgivardeklarationen, som lämnas till Skatteverket, om den anställde varit frånvarande från arbetet på grund av vård av barn eller uttag av föräldrapenning. Denna information ska sedan förmedlas till Försäkringskassan av Skatteverket. Bakgrunden till att denna information ska lämnas är att Försäkringskassan vill kunna kontrollera att en person inte tar ut föräldrapenningförmåner samtidigt som personen arbetar. Beräkningar visar att felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen under 2021 uppgick till cirka 3,2 miljarder kronor. Att man uppbär ersättning trots att man arbetar och får lön.
Kontakta oss gärna. Hitta ditt närmaste kontor.
Fler nyheter

Kvarskatt i december 2024? Missa inte att betala senast den 12 mars!
Fick du kvarskatt i ditt slutskattebesked i december 2024, är det nu dags att betala den.

Från och med den 1 mars införs ytterligare ändringar i konsumentkreditlagen
Lagen har som syfte att motverka riskfylld kreditgivning och att enskilda personer blir överskuldsatta

Friskvårdsbidrag och presentkort
Skatteverket har gjort en uppdatering av sin inställning när det gäller den skattefria förmånen Friskvårdsbidrag.